マルチスレッドの概要
Multithreading overview
関連クラス:Classes:
wxThread, wxMutex,
wxCriticalSection,
wxCondition
wxWidgetsはマルチスレッド(MT)プログラムに必用なカプセル化オブジェクトの完全なセット
(
threadクラスと,同期のための
mutexesや
conditionsと
critical sections)
を提供します.
wxWidgetsのスレッドAPIは,POSIX1.cスレッドAPI(pthreadsという名でも知られている)と似ています.
ただし,幾つかの関数の名前が違い,Win32のスレッドAPIの(pthreadsより良い)機能をできるだけ実装しています.
wxWidgets provides a complete set of classes encapsulating objects necessary in
multithreaded (MT) programs: the
thread class itself and different
synchronization objects:
mutexes and
critical sections with
conditions. The thread API in wxWidgets resembles to
POSIX1.c threads API (a.k.a. pthreads), although several functions have
different names and some features inspired by Win32 thread API are there as
well.
これらのクラスは,マルチスレッドプログラムを簡単に書けるように,そして幾つかの(Win32やPosixに比べて)追加
されたエラーチェックを提供するように作られています.
マルチスレッドアプリケーションを作り始める(もしくは既存のアプリケーションにマルチスレッド機能を追加する)前に,
その機能をスレッドを使うより簡単で安全な方法が無いか考えるべきです.
もちろん幾つかの状況ではスレッドは本当に理に適っています(古典的な例では,サーバアプリケーションは
クライアントの数だけのスレッドを用いる)が,それ以外ではとても愚かな選択です.(例:長い計算の途中で,
プログレスダイアログの表示の為にスレッドを用いる)
スレッド以外の実装手段も有効です.プログレスダイアログの例では,計算を
idle handler
の中で行うか,表示を更新するために
wxYield()を定期的に呼び出すといった方法が,
スレッドを使うよりも遥かに良い手段です.
These classes will hopefully make writing MT programs easier and they also
provide some extra error checking (compared to the native (be it Win32 or Posix)
thread API), however it is still an non-trivial undertaking especially for large
projects. Before starting an MT application (or starting to add MT features to
an existing one) it is worth asking oneself if there is no easier and safer way
to implement the same functionality. Of course, in some situations threads
really make sense (classical example is a server application which launches a
new thread for each new client), but in others it might be a very poor choice
(example: launching a separate thread when doing a long computation to show a
progress dialog). Other implementation choices are available: for the progress
dialog example it is far better to do the calculations in the
idle handler or call
wxYield()
periodically to update the screen.
もしアプリケーションの中でスレッドを用いることを決定したなら,複数のスレッドがGUI関数を呼び出さないように
することが強く推奨されます.
スレッドのサンプルでは沢山のスレッドがGUI関数を一度に呼び出すことが可能であることが示されていますが(サンプルで
作られた全てのスレッドがGUIにアクセスする),サンプルとして以外の目的ではとても愚かな設計方法です.
一つのGUIスレッドがあり複数のworkerスレッドがイベントを用いてメインスレッドとコミュニケートする設計の方が,
ずっと健全で,数え切れない問題(例:Win32では,ペン,ブラシといったGDIオブジェクトは,生成したスレッド
からしか用いることが出来ない)から開発者を守ります.
If you do decide to use threads in your application, it is strongly recommended
that no more than one thread calls GUI functions. The thread sample shows that
it is possible for many different threads to call GUI functions at once
(all the threads created in the sample access GUI), but it is a very poor design
choice for anything except an example. The design which uses one GUI thread and
several worker threads which communicate with the main one using events is much
more robust and will undoubtedly save you countless problems (example: under
Win32 a thread can only access GDI objects such as pens, brushes, &c created by
itself and not by the other threads).
For communication between threads, use
wxEvtHandler::AddPendingEvent
or its short version
wxPostEvent. These functions
have thread safe implementation so that they can be used as they are for
sending event from one thread to another.